11 Mart 2013 Pazartesi

ADIM ÇÖREĞİ


Adım çöreği, memlekete gittiğimizde Arman’ın yeni yeni ayaklanmasından sonra annemden duyduğum bir gelenekti. Bir an evvel yapıp dağıtalım çocuğun adımları düzelsin deyip durdu annem :) Araya, gelip gitmeler falan girdi orada yapamadık ama yine de bu güzelliği atlamak istemedim. Gününü belirleyince annem de geldi ve nihayet geçtiğimiz hafta adım çöreğimizi de yaptık.
Eski Türklerden kalma bir gelenekmiş "adım çöreği". Bebeğin yürümek üzere attığı ilk adım çok önemli sayıldığı için kutlama yapılırmış. Ben de geleneklerimizi yaşatmayı seven biri olarak, birkaç arkadaşım, komşumla böyle küçük bir kutlama yapmak istedim.
Bu geleneğin amacı, yürümeye başlayan çocuğun çok çabuk, düşmeden yürümesi ve bu sevincin yakın akraba, komşu, dost ve arkadaşlarla kutlanmasıymış. Bu gün çörek yapılıp dağıtıldığı için de merasime 'adım çöreği' denirmiş. Bir de ilginç tarafı, çörek yapılırken içine bozuk para konulup, çöreğinden para çıkan kişi çocuğa bir hediye alırmış. Hatta bu hediye herhangi bir hediye değil, ayakkabı olmalıymış :) O da bir arkadaşıma çıktı, güzel de bir espri oldu :)


İşte günün konusu olan ve annemin marifetli ellerinden çıkan Adım Çöreğimiz.
Özel bir tarifi olmuyormuş adım çöreğinin, istediğiniz herhangi bir çörek yapılabiliyormuş. Biz annemin meşhur çöreğinden yaptık, her zamanki gibi çok lezzetli olmuştu, beğenileri de topladı. Tarifini, isteyen arkadaşlarım için yazıyorum.

MALZEMELER
1 bardak (ılık) süt
1 bardak (ılık) su
1 yumurta beyazı (sarısı üzeri için ayrılacak)
1 paket (kuru) maya
1 çay kaşığı karbonat
1 tatlı kaşığı şeker
Tuz, un

YAPILIŞI
Süt ve suyu yoğurma kabına aldıktan sonra mayayı ekleyip eritin (10 dakika bekletin). Maya eridikten sonra bütün malzemeleri ilave edip iyice yoğurun (ekmek hamuru kıvamında). Hamurun üzerine bir tutam un serpip bir saat kadar mayalanmaya bırakın. Mayalanma tamamlandıktan sonra bir daha yoğurun (bu aşamada içine bozuk para atmayı unutmayın ;) ve fırın kabına alın, yarım saat de bu şekilde mayalansın. Fırına atmadan önce ayırdığınız yumurta sarısına bir yemek kaşığı kadar da sıvı yağ ilave edip çöreğin üzerine sürün. Susam ve çörek otu ile süsleyerek 180 derece ısıtılmış fırında pişirin.

Adım çöreğinin dışında menümüzde pırasalı arnavut böreği,




kalpli mini kekler ve malatya şekerparesi vardı.


Ve yürümeye başlayan bebeğin ayak baş parmaklarına kurdele bağlanıp, hızlı, tetik biri koşarak gelip bu kurdeleyi kesermiş. Bunu da fazlasıyla hareketli olan anneciğim, kimselere bırakmadı. Arminto’m da şaşkınlıktan başladı ağlamaya :)

Arman’cığım, senin ilk adımlarını işte böyle küçük bir organizasyonla kutladık. Sen minik, sevimli ayaklarınla hayatımızın içinde minik minik adımlar atarken, önündeki yol hep aydınlık, attığın adımlar hep doğru yolda olsun canım oğlum…

Ve son olarak yürümeye başlayan bebenin annesi…

36 yorum:

  1. Hey allahim gormeyeli ne kadar buyumus nasil yakisikli olmuss yaa.41 milyon kere masalahhh :)

    YanıtlaSil
  2. Allahım onu hep nazarlardan korusun adımlarını hep sağlam atmak nasip etsin

    YanıtlaSil
  3. :D:D:D aman masalllah nazar degmesın ...

    YanıtlaSil
  4. Fundacığım allah hayırlı kutlamalar nasip etsin ömrü boyunca inşallah.hazırlıkların süper emeğine sağlık.çok güzel bir gün olduğuna eminim biz unutmuşuz kendime kızdım şimdi.şunu tekrar belirteyim tarzını çok ama çok beğeniyorum.giyim tazın tamamen sana özgü ve süper taşıyorsun.herşey gönlünce olsun.

    YanıtlaSil
  5. Maşallahh Oğluşumuza ayaklandı desenize artık Funda Hanımcığım Size daha çok iş çıktı :)) Allah'ım daha sünnetini Mezuniyetini Askerliğini Mürvetini Her bir Güzelliğini birlikte sevdiklerinizle kutlamayı nasip etsin Maşallahh 41 kere...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sormayın, hem de ne iş :) Amin inşallah, çok teşekkür ederiz..

      Sil
  6. Bayıldım bu adetleri okurken ben eğlendim valla... Süpersiniz. İnşallah daha pekçok güzelliklere :)

    YanıtlaSil
  7. Ama birşey soracağım sayfanda adım çöreğini kopyalamak istedim. Ama yazılar kopyalanamıyor. Ama neden kim yazar bunu? :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu tarz tariflerle yeni bloglar açan insanlar var eminim siz de biliyorsunuzdur, maalesef bunu yapmak zorunda kalıyorum..

      Sil
    2. Funda Hanım bunu nasıl yapıyorsunuz peki ?

      Sil
  8. Fundacım yine çok güzelsin,tatlı oğlunada maşallah.Bir ömür mutlu adımlarını görün inşaallah.
    sevgilerimle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, inşallah.
      Sevgilerimle...

      Sil
  9. maşallah Arman'a :) rabbim hayırlı ömürler versin..

    YanıtlaSil
  10. Adım çöreğinin diğer adı da "tay tay çöreği" diye bilinir. Ben de çocuklarıma yapmıştım ama kurdela olayını bilmiyorum. Bu arada annemiz çok güzel olmuş:=)
    Allah çocuklarımızı korusun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet o ismi de duymuştum :) Çok teşekkür ederim =)
      Amin, inşallah..

      Sil
  11. Yaa amaa ben böyle birşeyi neden duymadım kii..bende çok severim eski adetleri sürdürmeyi, biliyor olsaydım yapmayı çok isterdim..
    Maşallah Arman'a minik ayaklar hep güzel, sağlam, yollarda yürüsün inş..:)

    YanıtlaSil
  12. Çok güzelmiş bu iş inş zamanı gelip benimde bir bebişim olursa bende yapacağım:)
    bu armağanı yerim ben maşallah çok tatlı olmuş funda abla bu arada mamalardan canım çekti:) şu adım çöreğini denemek lazım güzel bir tada benziyor .unutmadan şunu da söyleyeyim armito için yazının en altında yazdıkların beni çok duygulandırdı zaten sulu göz biriyim böle güzel anlamlı hele birde bir anne ağzından çıkıyorsa bu sözler dayanamam ki ben:( inş hep iyi insanlar karşısına çıkar armitonun da tüm bebişlerin de
    son olarak yürümeye başlayan bebeğin annesi olarak yine çok şıksınız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah, Allah isteyen herkese bu güzelliği yaşamayı nasip etsin.
      Amin canım, inşallah.
      Son olarak teşekkür ederim ben de ;)

      Sil
  13. Merhaba blognuzu çok beğendim hemen izlemeye aldım.Herşey çok şık ellerinize sağlık iç adım kutlaması düşünmemiştim çok güzel bir fikir.Bebeğinize maşallah diyorum çok tatlı anne de öyle:))Bende sizi blogma bekliyorum umarım kırmaz bize katılırsınız sevgiler:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, çok naziksiniz. Geliyorum ;)

      Sil
  14. yolu hep açık olsun, aydınlık olsun ve aşamayacağı engeller çıkmasın karşısına

    YanıtlaSil
  15. Ne güzel bir kutlama olmuş bu böyle, Arman bebek de kocaman yakışıklı bir delikanlı olmuş maşallah, güle güle büyüsün, annesi de pek güzel, pek şık:))

    YanıtlaSil
  16. Arman kocaman adam olmuş maşallah...Çokk çok tatlısınız,harika şeyler bunlar..Allah daha güzel nice günlerini göstersin sizlere..Sevgiler..

    YanıtlaSil
  17. ayakkabılarınız asırı seker nerden aldınız acaba cok tatlı bır konbın olmus

    YanıtlaSil
  18. Canım ne adetler varmış,haberim yok benim:)
    Arman güzel günlerde sağlıkla koştursun,yürüsün,gezsin...

    YanıtlaSil
  19. :) benim oğlan yeni emeklemeye başladı. bir arkadaşım bahsetti adım çöreğinden, ilk sayfanızı fark ettim googleda ararken. Çok hoş, anneninizin söylediği adetlerde çok hoş. Yürümeye başlayınca hemen yapacağım ve bende bloğumda paylaşacağım.
    Sizi de bana beklerim. Sevgiler
    http://safagindunyasi.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  20. Merhabalar arnavut boregininde tarifini verebilirmisiniz?

    YanıtlaSil